Je třeba rozlišit dvě základní varianty RM31.
- RM31 (Supertáňa), což byl transceiver s rozsahem 2000-5995 kHz a výkonem 1,5 W při A3, 3 W při A2 a 6 W při A1. S anténním dílem RM31-3 a používanými anténami:
- svazková anténa 1,8m
- standardní tyčová anténa 8,6m Sestava: 18 tyčí 530mm
- zkrácená tyčová anténa s kapacitním kloboukem 5,7m. Sestava: 12 tyčí 530mm vertikální část, 6 tyčí 530mm + růžice pro kapacitní klobouk
- drátový dipól 2x 7m. Sestava dipól + 2x stožár 8m (tyče 4x 2m)
- prutová anténa 4,8m s anténním kloubem pro montáž na vozidlo
- RM31-M (Třinec), kde pro příjem sloužil přijímač R4 (Labe). Vysílač RS41 a rozsahem 1,5 – 11,990 MHz a výkonem při A1 a F1 100 W, při A2 a A3 40 W. Anténní díl RS41-3 (z něj jsou hojně používané "rolšpulky"). Mohly být použité antény":
- šikmý paprsek 2x12.5m. Anténa se dala propojením u středního izolátoru prodloužit z 12,5m na 25m. Součástí byl stožár s délkou 8m (tyče 4x 2m)
- prutová anténa 4,8m s anténním kloubem pro montáž na vozidlo
Chtěl jsem vyzkoušet, jaký smysl má pro amatéry používat anténní tuner RM31-3 bez úprav a s originálními anténami. Musíme si dát ale pozor na přetížení měřícího termočlánku. Je stavěný na výkon 6W. To je dnes vlastně výkon FT-817.
Protože v mém anténním členu byl termokříž i měřící přístroj vadný, nahradil jsem měření snímáním proudu proudovým transformátorem [3]. Tak můžu indikovat proudy až do výkonu 100W (5W je 2,5 dílku, 100W je na stupnici 10 dílků). Na 100W tuner určitě má, cívky z postříbřeného drátu ø 0,8mm, plechy kondenzátoru s mezerou 0,6mm, rotor na keramické ose. Postříbřené keramické přepínače. I když je tu přeci jedna "chybička" vzniklá asi historicky anténní zdířky nemají u nás obvyklý průměr 4mm, ale anglosaský 0,19" (5mm).
Prutová anténa
Prutová antéma dlouhá 4,8m s originálním kloubem upevněná na autě. Nejde o žádné reprezentativní měření ve volném prostoru. Stál jsem s autem před garáží u domu a asi tři metry od venkovního vedení NN. Stejně jsou výsledky zajímavé. I když má být podle dokumentace rozsah anténího dílu s touto anténou 2 až 6 MHz není problém přizpůsobit i pásma 1,8 a 7MHz. Připojení protiváhy 4x 10m nemělo na nastavení prakticky žádný vliv, hmota auta je zřejmě dostatečně velká. Účinnost antény bude mizivá, u pásma 1,8 MHz je její délka 0,03 λ, u pásma 7 MHz 0,12 λ. O to to může být v provozu zajímavější.
Nastavení
| 1,8 MHz | 3,5 MHz | 5 MHz | 7 MHz |
ladění hrubě | 1 | 3 | 5 | 7 |
vazba | 8 | 3 | 6 | 8 |
ladění jemně | 3,5 | 6 | 5,5 | 3 |
PSV | 1,03 | 1,03 | 1,02 | 1,19 |
Ladit se musí při snímání průběhu pomocí MiniVNA poměrně citlivě. Transceivery jsou ale při nastavování PSV podle "kostičkoměru" velice tolerantní. S výhodou jde použít mechanické aretace dvou poloh na "Ladění jemně", přechod na jiné pásmo bude přesný a bez problémů.
Prutová anténa: červená průběh PSV, zelená absolutní hodnota impedance.
Dipól
Originální dipól 2x 7m k dispozici nemám. Nemám ani dva originální překližkové nebo laminátové stožáry s výškou 8m. Proto jsem vyrobil něco jako přibližnou repliku této antény. Na dipól 2x 7m a symetrický napáječ (rozteč vodičů 133mm) jsem použil vojenské anténní lanko 23x 0,19 CuSn s vnějším průměrem izolace 1,9 mm. Jako podpěry slouží dva stožárky z RDM-61 s výškou 4,5m.
Nastavení
| 1,8 MHz | 3,5 MHz | 5 MHz |
ladění hrubě | 4 | 1 | 6 |
vazba | 4 | 8 | 7 |
ladění jemně | 5,5 | 5,25 | 4,75 |
PSV | 1,18 | 1,04 | 1,06 |
Na pásmu 7MHz se mi anténu nepodařilo naladit. Pokud budu v budoucnu o portejblové anténě se symetrickým napáječem uvažovat, nebude to anténa s klasickým žebříčkem, ale s perforovanou dvojlinkou 450Ω. Určitě to bude skladnější.
Dipól 2x 7m: červená průběh PSV, zelená absolutní hodnota impedance.