0214 Antény RM31 Anténa na dovolenou 25.07.2019

Je třeba rozlišit dvě základní varianty RM31.
  1. RM31 (Supertáňa), což byl transceiver s rozsahem 2000-5995 kHz a výkonem 1,5 W při A3, 3 W při A2 a 6 W při A1. S anténním dílem RM31-3 a používanými anténami:
    • svazková anténa 1,8m
    • standardní tyčová anténa 8,6m Sestava: 18 tyčí 530mm
    • zkrácená tyčová anténa s kapacitním kloboukem 5,7m. Sestava: 12 tyčí 530mm vertikální část, 6 tyčí 530mm + růžice pro kapacitní klobouk
    • drátový dipól 2x 7m. Sestava dipól + 2x stožár 8m (tyče 4x 2m)
    • prutová anténa 4,8m s anténním kloubem pro montáž na vozidlo

  2. RM31-M (Třinec), kde pro příjem sloužil přijímač R4 (Labe). Vysílač RS41 a rozsahem 1,5 – 11,990 MHz a výkonem při A1 a F1 100 W, při A2 a A3 40 W. Anténní díl RS41-3 (z něj jsou hojně používané "rolšpulky"). Mohly být použité antény":
    • šikmý paprsek 2x12.5m. Anténa se dala propojením u středního izolátoru prodloužit z 12,5m na 25m. Součástí byl stožár s délkou 8m (tyče 4x 2m)
    • prutová anténa 4,8m s anténním kloubem pro montáž na vozidlo
Chtěl jsem vyzkoušet, jaký smysl má pro amatéry používat anténní tuner RM31-3 bez úprav a s originálními anténami. Musíme si dát ale pozor na přetížení měřícího termočlánku. Je stavěný na výkon 6W. To je dnes vlastně výkon FT-817.

Protože v mém anténním členu byl termokříž i měřící přístroj vadný, nahradil jsem měření snímáním proudu proudovým transformátorem [3]. Tak můžu indikovat proudy až do výkonu 100W (5W je 2,5 dílku, 100W je na stupnici 10 dílků). Na 100W tuner určitě má, cívky z postříbřeného drátu ø 0,8mm, plechy kondenzátoru s mezerou 0,6mm, rotor na keramické ose. Postříbřené keramické přepínače. I když je tu přeci jedna "chybička" vzniklá asi historicky anténní zdířky nemají u nás obvyklý průměr 4mm, ale anglosaský 0,19" (5mm).



Prutová anténa

Prutová antéma dlouhá 4,8m s originálním kloubem upevněná na autě. Nejde o žádné reprezentativní měření ve volném prostoru. Stál jsem s autem před garáží u domu a asi tři metry od venkovního vedení NN. Stejně jsou výsledky zajímavé. I když má být podle dokumentace rozsah anténího dílu s touto anténou 2 až 6 MHz není problém přizpůsobit i pásma 1,8 a 7MHz. Připojení protiváhy 4x 10m nemělo na nastavení prakticky žádný vliv, hmota auta je zřejmě dostatečně velká. Účinnost antény bude mizivá, u pásma 1,8 MHz je její délka 0,03 λ, u pásma 7 MHz 0,12 λ. O to to může být v provozu zajímavější.

  Nastavení 1,8 MHz3,5 MHz5 MHz7 MHz
  ladění hrubě 1357
  vazba 8368
  ladění jemně 3,565,53
  PSV 1,031,031,021,19

Ladit se musí při snímání průběhu pomocí MiniVNA poměrně citlivě. Transceivery jsou ale při nastavování PSV podle "kostičkoměru" velice tolerantní. S výhodou jde použít mechanické aretace dvou poloh na "Ladění jemně", přechod na jiné pásmo bude přesný a bez problémů.





Prutová anténa: červená průběh PSV, zelená absolutní hodnota impedance.

Dipól

Originální dipól 2x 7m k dispozici nemám. Nemám ani dva originální překližkové nebo laminátové stožáry s výškou 8m. Proto jsem vyrobil něco jako přibližnou repliku této antény. Na dipól 2x 7m a symetrický napáječ (rozteč vodičů 133mm) jsem použil vojenské anténní lanko 23x 0,19 CuSn s vnějším průměrem izolace 1,9 mm. Jako podpěry slouží dva stožárky z RDM-61 s výškou 4,5m.


  Nastavení 1,8 MHz3,5 MHz5 MHz
  ladění hrubě 416
  vazba 487
  ladění jemně 5,55,254,75
  PSV 1,181,041,06

Na pásmu 7MHz se mi anténu nepodařilo naladit. Pokud budu v budoucnu o portejblové anténě se symetrickým napáječem uvažovat, nebude to anténa s klasickým žebříčkem, ale s perforovanou dvojlinkou 450Ω. Určitě to bude skladnější.





Dipól 2x 7m: červená průběh PSV, zelená absolutní hodnota impedance.



Dopadlo to přesně podle mého očekávání. V každém případě budu používat tento anténní člen pro nízká pásma k prutové anténě. Jesti postavím pro spodní pásma i dipól se symetrickým napájením, ukáže čas.
 
Přílohy, literatura, odkazy
[1] RÁDIOVÁ STANICE RM-31, Československá lidová armáda [2] RÁDIOVÁ STANICE RM-31MB, Radioklub Solvayovy Lomy