0220 Vertikál R-123 05.06.2020

Notoricky známý lehký duralový teleskopický stožárek nejen ze stanice R-123. Délka 10,75m, na patě závit M18x1,5. My jsme ho měli na vojně u stanice R-118 BM jako vysílací poloteleskop. Šrouboval se do úchytu na izolátorech. Druhý anténní vývod byl pro prutovou anténu přijímače R-152 AMUR.

Ale dost historie. Pro použití na KV je k vertikálu patní izolátor. Ten je na fotce v článku Poloteleskop a RM-31-3 uveřejněného před třemi roky. Stožárek používám i pro antény GP na 50 MHz a 144 MHz. V současné době chci poloteleskop použít i pro pětiprvkovou Yagi (1,1 kg) DK7ZB na 2m s montáží pro horizontální nebo vertikální polarizaci. Proto jsem zesílil značně opotřebený výstupní bajonet teleskopu kroužkem. Do něj je zasunutý originální protikus na tyči z tvrdého dřeva ø 20mm. Na tyči je i otočný držák kotev. Aby se stožárek dobře otáčel a kotvy ho nestrhávaly ze zvoleného směru, je držák opatřený kuličkovým ložiskem. Klasická radiálně axiální ložiska jsou ale rozměrná, těžká a hlavně drahá. Proto jsem použil spodní část hlavového uložení 1" pro jízdní kola. Horní část uložení je připravená pro eventuální budoucí použití.

Na vložce (1) je nasunutý spodní kroužek (2) ložiska, těsnění (3), věneček s kuličkami (4), vrchní část ložiska (5) s nalisovaným držákem (6). Před nasunutím krytu který sestavu uzavírá (7), je vhodné vložit distanční kroužek kterým se vymezí vůle ložiska. Výšku kroužku je nutné změřit při montáži.

Pata kotvy má navařenou matici M18x1,5 pro zašroubování stožáru. Spodní část stožáru bez závitu je chráněná nalisovanou duralovou trubkou. Kotvy jsou z RDM-61, prodloužené na 8m. Horní drátěné ukončení je z jakési vojenské stanice.

Je z velice kvalitního materiálu, nedoporučuji domácí výrobu. Dole je kotva ukončená původním napínákem s karabinou. Kolíky jsem koupil kdysi v armádním výprodeji, jsou vyrobené z L profilu 20x20x3 mm, délka 250 mm. Jednoduché pro domácí výrobu. Místo kroužku šeklík a je vystaráno.


Uchycení antény a svodu je při horizontální polarizaci celkem nudná záležitost. Ale při vertikální polarizaci se řešení mírně komplikuje. Proto je do držáku antény zašroubovaný jeden prut z antény RM31, který lehký koaxiál H155 (38g/m) vynese kolmo na prvky. Anténa (1,1 kg) musí být posunutá do strany o 200 mm aby vyvážila váhu koaxiálu. Jinak se stožár vlivem nesymetrického zatížení prohýbá. Výška antény je 6,2 metrů, kotvy jsou ve výšce 5,5 m. V případě těžší antény bude zřejmě nutné změnit vysunutí antény do boku a stožár kotvit ještě jednou v polovině výšky.
Nakonec povrchová úprava. Spodní část duralového stožárku a nástavec pro Yagi jsem natřel barvou Industrol khaki ČSN 5450 (ČSLA). Pod vrchní barvou je základ S2003 pro lehké kovy. Pokud spodní trubku stožárku nenatřete, máte za chvíli ruce od hliníku hodně špinavé.