0805 NF zesilovač / sledovač signálu 14.06.2021

Ať se nám to líbí, nebo ne, sledovače signálu dneska už ztratily smysl. Určitě svoje nezastupitelné místo mají jako exemplář ve sbírkách. U současných přijímačů jak rozhlasových, tak i televizních se opravami vůbec nemá cenu zabývat. Takže sledovače možná budeme potřebovat jenom u oprav historických zařízení, oživování replik a k našemu bastlení. Ale i tam většinou stačí kondenzátor, dioda a vysokoohmová sluchátka. Je to bez napájení a okamžitě k dispozici. Proto byl i tento sledovač vyrobený hlavně jako zesilovač k Rapsberry. Funkce sledovače je pouze druhotná. Proč MBA810? Odpověď je jednoduchá, mám jich dost.

Zesilovač

Jedná se o zapojení sledovače Tesla BK-156. Provedl jsem jenom některé nepodstatné úpravy. Vypustil jsem vstupy NF a VF a doplnil indikaci síly signálu na výstupu. Zesilovač je stabilně připojený k výstupu počítače pro sluchátka přes odpor R1. Ten zvolíme tak, aby byla přijatelná hlasitost asi v polovině dráhy potenciometru. Na výstup je připojená reproduktorová bedna 8Ω, neznámého výkonu. Proto má MBA810 chladič z CU oplechu 43x20x1. Myslím, že je to lepší než chladící křidélka zapájená do desky plošných spojů. Umlčovací odpor R9 je nutné zvolit podle hodnot reproduktoru, R7 a R9 podle použitého měřidla. Na pin 5 je vyvedené napájecí napětí 12V pro případné použití. Na této části není nic až tak zajímavého. Parametry zesilovače odpovídají sledovači Tesla BK-156.

Pro práci s elektronkami musí být C10 a C11 minimálně na dvojnásobek anodového napětí, cca 630VDC. Relé K1 zesilovač přepíná vstup zesilovače na výstup zvukové karty nebo na sondu. Protože nemám miniaturní přepínač pro napětí 500÷1000V, hrot sondy se našroubuje na potřebný vstup. V mosazné kulatině ø 3,5mm je vyříznutý závit M2,5. Dvě tato šroubení jsou v pouzdře zalitá epoxydem. Sonda je umístěná v Al trubce ø12x1/80 mm. Na trubce je přišroubovaná svorka pro připojení zemního vodiče. Na svorku se nasouvá zemnící vodič s krokodýlem používaný u sond pro osciloskop. VF vstup je označený v zahloubení červenou barvou. Na horním obrázku je NF strana, pod ním je VF část. Dole je už sestavená sonda. Tělo sondy má rozměr Ø 14 x 85 mm. Štítek je vytisknutý na samolepící hliníkovou folii laserovou tiskárnou.


Přílohy, literatura, odkazy

[1] BK156 [2] Pomôcka pre opravu rádií - sledovač signálu