0702
Krokový motor - 2
27.10.2011

Nejdřív obrázek jak takovéto věci oživuji. Na odřezku plovoucí podlahy mám zkušební desku s procesorem PICAXE-28X1. Na té program odladím a podle výsledku zvolím vhodný procesor z řady PICAXE. Na desce je připevněná svorkovnice a nepájivé kontaktní pole. Tak můžu práci kdykoliv ukončit, rozdělanou práci strčit do šuplete bez rizika její následné devastace. Desku procesoru jsem krátce popsal v [1].  V popředí je USB logický analyzátor který podstatně ulehčí práci. Je to ten, ze kterého jsou obrázky v první části. Koupil jsem ho na AUKRU [2] za celkem slušný peníz. Ale teď už zpátky k tématu.
Zapojení dvojitého H můstku je poměrně jednoduché. Protože na pohon otočného kondenzátoru není potřeba žádný velký výkon, je napájení motoru také napětím 5V. Při napájení tímto napětím nemůžeme ohrozit ani výkonový můstek, ani motor. Všechny hodnoty jsou hluboko pod limity. V prvních pokusech jsou odpory R2 a R3 zkratovány kouskem drátu. Odpor R1 v průběhu doby ze zapojení zmizel, ale zachovávám pro přehled stále stejné číslování použitých součástek. I když je zapojení jednoduché, desku komplikuje množství vývodů. Protože je deska jednostraná, nevyhnul jsem se propojkám. Deska má rozměr 70 x 50 mm.
Jak procesory zjednodušují zapojení, tak se postupně funkce součástek stěhují do jejich programů. Proto následuje jeho výpis. Celý výpis je podrobně komentovaný a tak by jeho pochopení nemělo začátečníkům dělat problém. Program jsem použil pro testování opakované přesnosti nastavení poloh krokového motorku.
Na závěr krátké video z testování. Jenom pro informaci, výsledkem celého snažení by měl být dálkově ovládaný anténní tuner umístěný na střeše přímo u antény. Tomu by mělo odpovídat i výsledné řešení. To znamená klimatická odolnost a hlavně velká rezerva v parametrech součástek. Letní teploty určitě udělají své.
Jak sami slyšíte je pohon dost hlučný. Použil jsem v něm ozubená kola z R-407. Původní záměr byl použít k pohonu ozubené řemeny. Když jsem ale zjistil ceny, protočily se mi panenky. Tím se toto řešení posunulo za bod mizejícího zájmu.
Pohled na celou sestavu. Po výměně půleného kola s předepínací pružinou z hliníkové slitiny za mosazné se převod trochu ztišil. Stále  ale nejsem spokojený. Vůli kol jsem vymezil klasickým způsobem. Podkládáním plechy. To je vidět u pravého šroubu úhelníku na kterém je přichycený motorek. Levá strana je bez podložení.
Ještě jeden detail. Protože potřebuji mít kostru kondenzátoru odizolovanou, je na hřídelce kondenzátoru navlečená teflonová izolační vložka. Průměr hřídelky kondenzátoru je 6mm. Vnitřní průměr kleštinky ozubeného kola je 7mm. Síla stěny izolační vložky je tedy 0,5mm. I tato tlouštka stačí ke spolehlivému odizolování. Zkoušel jsem přístrojem PU311 a napětím 1kV. Izolace uchycení kondenzátoru na základový plech je originální TESLA. Ta byla naštěstí součástí otočného kondenzátoru. Ani u té není napětí 1kV žádný problém.