0612 Repase elektrolytu 24.04.2023

Vysychání elektrolytů se stále traduje od doby "mokrých" elektrolytů. Byl to nejstarší typ a při potřesení kondenzátorem jste mohli skutečně slyšet šplouchání elektrolytu. Jeden takový s nápisem TESLA „always“ 32+32µF-450/500V z května 1950, ještě s drátěnými vývody jsem nedávno restauroval. Naštěstí jsem během repase dělal fotky a tak mohl později vzniknout tento článek.
Jako první věc šroubovákem odehneme lem po obvodu patice se šroubením. našroubujeme matici a lehkým vikláním vytáhneme z pouzdra bakelitový výlisek s gumovým těsněním. Vlastní kondenzátor je uzavřený v hliníkovém tělese asfaltovou zálivkou. Objeví se hliníkový pásek kterým byl vyvedený záporný pól kondenzátorů. Ohřejeme hliníkové pouzdro teplovzdušnou pistolí a vytáhneme kondenzátorovou část. Pokud se pokusíme rozbalit svinutou hliníkovou folii proloženou vlnitým papírem, do kterého byl vsáklý elektrolyt, začne se nám všechno rozpadat pod rukama. Při mytí hliníkového obalu jsem zjistil, že kondenzátor si někdy přetlakem odfoukl a poškodil gumovou zátku. Rozebíráme raději ve vinylových rukavicích. Vytáhneme jenom textilní bužírky a všechno ostatní určitě patří do nebezpečného odpadu. Všechno,co nám zbylo , včetně hliníkového obalu omyjeme v benzínu.

Do pouzdra elektrolytu připájíme pájecí očko. Skutečně to bez problémů jde. Je potřeba jenom nanést víc kalafuny a mít dostatečně výkonou páječku (300W).
Aby byly dodržené původní údaje na pouzdru, použil jsem kondenzátory HITANO 33µF/450V; 105°C; Low ESR; ø16mm (GME 123-909). Kondenzátory utěsněné pěnovým plastem. Lem kondenzátoru jsem uzavřel poklepem kladívka za stálého otáčení. Povrch lemu není žádný zázrak. Utěšuje mě jenom to, že nebude vidět. Takováhle rekonstrukce je skutečně vyjímečná. Valná většina elektrolytických kondenzátorů šla zformovat. Pokud byl nějaký vadný, pořád jde sehnat náhrada.

Formování elektrolytických kondenzátorů

Elektrolytické kondenzátory pro použití v anodových obvodech elektronek začínám formovat při zhruba polovičním napětí, než je jejich štítkový údaj. V serii s kondenzátorem mám drátový odpor 10k/6W. Odpor je důležitý, je to ochrana při průrazech dielektrika, které formování občas provázejí. Počáteční proud je omezený jenom sériovým odporem. Postupně proud začíná klesat. Krátkodobé zvýšení formovacího proudu je způsobené průrazy dielektrika, které se zpravidla okamžitě regeneruje. Při poklesu formovacího proudu na cca 1mA zvýším napětí na štítkovou hodnotu.
Tady je dobré nespěchat a nechat kondenzátor připojený na napětí minimálně jednu hodinu. Po této době by měl být zbytkový proud 0,5÷1 mA. K formování používám regulovaný zdroj 2x 250V= a průběžně měřím proud.
Naformováním si ušetříme práci po "odfouknutí" elektrolytu způsobené průrazem dielektrika a možná předejdeme i utržení katody usměrňovací elektronky. Odstraňování rozstříknuté pasty elektrolytu ze šasi a součástek není skutečně žádná příjemná práce.



Nebezpečí úrazu! Nebezpečné napětí. Zařízení může ho stavět, obsluhovat nebo opravovat pouze osoba s příslušnou elektrotechnickou kvalifikací.

Přílohy, literatura, odkazy

[1] Elektrolytické a blokové kondenzátory - renovácia a oprava/http://www.radiohistoria.sk