Tyto stanice vyřazené armádou dostávali amatéři od Svazarmu na přestavbu. Netušili jsme ale jakou minulost tyto stanice mají. Za jejich zavedení do výroby v roce 1944 dostal ELEKTROSIGNAL Leninův řád. Od té doby nastala nová éra ve spojení s letadly. Před tímto datem byly totiž vysílačem vybavována pouze velitelská letadla. Na ostatních letadlech byly jen přijímače. Od roku 1944 byla už vysílačem vybavována všechna letadla. Tato stanice byla především určena pro lehká stíhací a útočná letadla. Byly s ní ale vybavovány i jiné typy letadel. Zřejmě nejznámější typ byl MIG-15. Toto letadlo by si zasloužilo samostatnou monografii. MIG-15 byl totiž v naší republice v činné službě od roku 1951 do roku 1983. To je plných 33 let! Pochopitelně, novější MIG-15 byly vybavovány již jinými modernějšími radiostanicemi. RSI je zkratka slov Radio Stancija Istrebitělja (radiostanice stíhače). Na spodním obrázku je dobře vidět anténa uchycená na letadle MIG-15 mezi kabinou a svislou ocasní plochou.
Technické údaje:
Poloduplexní KV stanice pro letecký provoz. Byla zabudována např. v letadlech BE-6, MIG-15, JAK-12, Jak-18 a JAK-23.
Kmitočet: stupnice 150 až 200 dílků. Jeden dílek je 25 kHz. Rozsah je tedy 3,75 až 5 MHz
Výkon: 6 - 8 W , zvýšený 8 - 10 W
Provoz: A3
Antény: podle typu letadla
Dosah: ve výšce 500 m dosah 80 km, ve výšce 1000 m dosah 120 km
Souprava obsahovala:
- vysílač RSI-6
- přijímač RSI-6MU nebo RSI-6M
- panel sluchátel s kabelem k měniči a přijímači
- měnič RU-45A s rozvodnou skříňkou přijímače
- měnič RU-IIA s filtrem
- kabel od měniče RU-IIA k přijímači
- kabel od měniče RU-45A k vysílači
- kabel od měniče RU-45A k svorkovnici palubní sítě
- panel ladění přijímače s bowdenem
- kabel od měniče RU-IIA ke svorkovnici palubní sítě
- tlumící podložka vysílače
- tlumící podložka přijímače
- kabel od měniče RU-45A k vypínači (u pilota)
- Kabel od měniče RU-45A k vypínači (u vysílače)
Osazení přijímače: 5x 6K7, 3x 13R1M
Vysílač se k tlumící podložce připevňoval řemeny. Na přední straně je ladící stupnice cejchovaná ve "fiksirovanych volnach" (dílcích). U ručky stupnice je aretovací knoflík ladění. Vlevo nahoře svorka pro připojení antény vysílače, vpravo nahoře svorka pro propojení a anténním vstupem přijímače. Pod ní klička ladící cívky antény s aretací. Vpravo dole vidlice pro připojení napájecího kabelu. Vlevo od vidlice je zaslepený otvor pro nasunutí krystalu. Dále krytka pod kterou je trimr pro kalibraci stupnice vysílače. Konečně v levém dolním rohu je zemnící svorka pro propojení s kostrou letadla. A nahoře uprostřed je indikátor anténního proudu.
Vysílač byl naladěn před startem letadla a při letu nebylo možno
kmitočet měnit. Umístění vysílače bylo většinou mimo dosah pilota. Pro ilustraci je na spodní pravé fotografii vidět příklad umístění vysílače. Na fotografii je ale starší typ RSI-4. Přijímač byl laděn pomocí bowdenu.
Přijímač podrobně popsal J. Šubert v rubrice Rádio nostalgie - Praktická elektronika 2/98 a 3/98. Snad jenom popis předního panelu. Vlevo nahoře regulace hlasitosti, vlevo dole vidlice napájení, vedle ní konektor pro kabel k ovládacímu panelu. Stupnice s náhonem na bowden. Opět cejchovaná ve "fixírech". Nahoře anténní svorka a dole svorka s písmeny AR pro spojení s kostrou letadla.
Přijímač podrobně popsal J. Šubert v rubrice Rádio nostalgie - Praktická elektronika 2/98 a 3/98. Snad jenom popis předního panelu. Vlevo nahoře regulace hlasitosti, vlevo dole vidlice napájení, vedle ní konektor pro kabel k ovládacímu panelu. Stupnice s náhonem na bowden. Opět cejchovaná ve "fixírech". Nahoře anténní svorka a dole svorka s písmeny AR pro spojení s kostrou letadla.
Od Oty OK1DOB jsem získal materiály o přestavbě této stanice pro tehdejší mladé amatéra kteří byli na pásmu 160 m pod prefixem OL. Ale o tom až příště.
ZDROJE:
Fotografie letadla MIG-15 ze stránek Ministerstva obrany ČR