Kalibrátor který jsem nepostavil
OK1CJB
15.02.2015
01420

Kalibrátor je smíšené konstrukce. Použil jsem jak klasické součástky, tak i součástky SMD. SMD odpory a kondenzátory jsou rozměru 0805. Podíl SMD součástek se bude postupně zvětšovat podle toho, jak budou zásoby ubývat. To se ale nebude týkat integrovaných obvodů. Obvody SMD místa moc neušetřím. Spousta součástek jde u provedení DIL umístit jak mezi vývody na spodní straně spojů, tak pod patice na horní straně. A pokud nějaký obvod odejde do věčných lovišť, tak u DIL je jeho výměna poměrně příjemná záležitost. Ale zpátky k tématu.

Základem je integrovaný vytápěný oscilátor HC3306 s kmitočtem 10 MHz. Kmitočet je dvakrát vydělený desíti a výsledné kmitočty jsou 1 MHz a 100 kHz. Výstupní kmitočet se zvolí páčkovým přepínačem se střední polohou. Druhým paketem přepínače se kalibrátor v krajních polohách zapíná.
Použité jsou pro děličky obvody 74HCT7493 a pro přepínání kmitočtu 74HCT00. I když má TCXO deklarované výstupní napětí 1Vpp do zátěže 1kΩ, zatěžovací odpor obvodu typu HCT je větší. Na vstupu IC2 je napětí 2Vpp. Další úrovně jsou již TTL. Pro zvýšení výkonu jsou hradla IC4c a IC4d spojená paralelně. Výstupní impedance je 50Ω.

Kalibrátor v žádném případě nezapojujte do anténní zdířky přijímače. Zničili byste si jeho vstupní obvody. Přímo připojit kalibrátor jde pouze přes vhodný antenuátor.

Pokud si kalibrátor zabudujete do plastové krabičky, stačí přiblížit ke kalibrátoru kus drátu připojeného do anténní zdířky přijímače. Jeho signál jde identifikovat zvýšeným šumem v ručce i na pásmu 70cm (FM TRX Baofeng UV-5R) při přiblížení gumové antény ke kalibrátoru.
01420 1MHz01420 100kHz
Doba náběžné hrany na kmitočtu 1 MHz je 800 nsec, u kmitočtu 100 kHz je jen 8 μsec. Snímky zobrazují průběhy na výstupních svorkách kalibrátoru.
01420 harm1MHz01420 harm100kHz

Spektrum harmonických je velice bohaté. Pokud byste chtěli kalibrátor použít na vyšších kmutočtech, bylo by vhodné použít k výrobě jehlových impulzů zpoždění pomocí hradel, tak tak je třeba popsané na www.cq.sk

Kalibrátor postavený na nepájivém poli. Z tohoto stavu se už nikdy nedostal. Po přečtení článku GPS jako zdroj přesného kmitočtu od Tomáše OK1DXD jsem se rozhodnul pro jeho verzi. Je to hodně muziky za málo peněz. Už jsem si objednal GPS modul NEO-7M na eBay. Cena je 298.- Kč. Až modul dojde, pustím se pilně do práce. Desku spojů pro stavbu objednám na zkoušku v Číně. Pro tamní výrobu musím ale objednat deset desek. Těch deset desek podle propočtu vyjde levněji než jedna deska u nás. Alespoň budu mít v zásobě desky pro potřebné přátele za desetinu zaplacené ceny.