cz OK1KMR & OK1CJB Jaroslav Janata Czech Republic QTH: Říčany Loc: JN79hx EPC: #1217 mail@ok1cjb.cz SWL: OK1-15 512 cz
Měření
Sledovač signálu BS367
OK1CJB
01.11.2018
01833
01833 pohlNeodolal jsem záchvatu nostalgie a pořídil si, dnes už legendu, sledovač signálu Tesla BS-367. Bez sondy. Ta je dneska prakticky nesehnatelná, zrovna jako původní koaxiální konektory Tesla. Sledovač chci používat a ne jenom vystavovat. Takže výměna konektorů Tesla za obligátní BNC. Protože původní konektory mají závit M12x0,75 a BNC jen závit 3/8", stačí vyrobit centrovací vložku. Je nutné ale dát pozor, aby při utažení závitu nebylo namáhané plexi. Tlak musí působit jenom na plech panelu. Plexisklo je roky zkřehlé a mohlo by popraskat. Původní konektory jsem pochopitelně schoval. Musel jsem také vyměnit i ztvrdlé koaxiální přívody ke konektorům. Podle kódu na součástkách (MQ) byl sledovač vyrobený v roce 1958 až 1959, to už je šedesát let! Všechno perfektně funguje, jenom jsem musel prostříknout Kontaktolem potenciometr multivibrátoru.
01833 new01833 koax

01833 schema sondySondy chci používat i u elektronkových zařízení. Protože není v rozumné cenové relaci k dostání dostatečně malý přepínač který by vydržel napěťové namáhání minimálně 300VDC, vyrobil jsem sondy dvě NF a VF. Použil jsem originální zapojení z dokumentace sledovače. Na vstupu sond jsou kondenzátory na odpovídající napětí. Protože se jedná o větší typy, jsou kondenzátory umístěné ve výřezu desky. Ostatní součástky jsou SMD velikosti 1206. Konstrukční řešení je u obou sond stejné, obě jsou v Al trubce ø 14mm, přední čelo je vytočené z teflonu.
01833 VFsonda
01833 vrch01833 dolcara 950Jako „přílepek” ještě obrázky vyrobených doplňků k signálnímu generátoru BM 368. K tomu jsem také nesehnal žádné příslušenství.
01834 anténa01834 anténa
Dostal jsem vadnou sondu osciloskopu Tesla BP 7723. Z krabičky pro kmitočtovou kompenzaci vznikla na původní teflonové destičce normalizovaná umělá anténa. Hrot sondy jsem použil na výstup generátoru. Odstranit jsem původní odpor 1MΩ v sondě a nahradit ho ochranným odporem 390Ω. Bylo nutné také vyměnit koaxiální kabel. Výhodou je použití nástavce s kleštinkou pro uchycení hrotu na vývody součástek.
01834 hrotK mému příslušenství tohoto generátoru také patří koaxiální kabel na připojení čítače k vývodu neregulovaného VF napětí s úrovní 0,3 až 1V. Tento vývod je umístěný na boku skříně a v návodu na straně 3 je označený písmenem K. Připojením čítače se podstatně zlepší odečítání kmitočtu.
cara 950