KROUŽEK
Krystalka se zesilovačem 1P24B (1П24Б)
OK1CJB
10.04.2017
01654

Zesilovač s elektronkou 1P24B (1П24Б)
01653 schema elJednoduchý elektronkový zesilovač ke krystalce s bateriovou tužkovou elektronkou 1P24B (1П24Б). Tento typ elektronek byl použitý ve vysílači první umělé družice Země - Sputniku.
Anodové napětí je +27V, žhavící napětí je 1,2V. Všimněte si, jak je žhavící napětí zapojené. Kladným pólem na vývod katodového konce žhavení a záporným pólem na zem. Na zem je přes odpor R2 připojená první (řídící) mřížka. Protože její proud je velice malý, je na něm i malý úbytek napětí a mřížka je proti katodě záporná.
Zapnout můžeme zesilovač pouze se sluchátky. Pokud by nabyla sluchátka zapojená, funkci anody by převzala druhá mřížka. To by mělo neblahý vliv na životnost elektronky.

Dvoustupňový NF zesilovač s elektronkami 1Ž29B a 1P24B (1Ж29Б, 1П24Б)
01653 NFzes Výstupní trafo byl docela problém. Pokud potřebujete jedno, jde bez problémů koupit třeba na burze. Pokud jich ale potřebujete deset nastává problém. Náklady se pohybují už v tisících korun. Proto začaly experimenty s kompromisním řešením.
  1. kdysi jsem pro nějaké ověření převinul trafo 220/9V (1:24) na převod 1:8,7. Plechy jsem přerovnal a udělal mezeru cca 0,5mm R=2,4k/17Ω
  2. v kroužku byly dostupná malá zalitá trafa 220/9V-0,35VA R=12k/96Ω
  3. zalitá trafa 220/24V pro signálky 24V/2W z řady T6 R=2,3k/46Ω
  4. neznámé trafo 220/24V označené jako T-ZJN00-01

01653 1P24B foto

Kapitola o elektronkách začíná na straně 39 první kapitolou a končí 18. kapitolou na straně 53. knihy Praktická škola radiotechniky.

Odkazy

 [1]  Data elektronky 1П24Б  http://www.radiomuseum.org  část 1  
 [2]  Data elektronky 1П24Б  http://www.radiomuseum.org  část 2  
 [3]  Data elektronky 1П24Б  http://www.radiomuseum.org  část 3  
[4] Meranie_elektroniek  http://www.telehistoria.org Meranie_elektroniek.pdf