OK1KMR & OK1CJB Jaroslav Janata Czech Republic QTH: Říčany Loc: JN79hx EPC: #1217 swl-@-ok1cjb.cz SWL: OK1-15 512
KROUŽEK
Krystalka se zesilovačem (LM386)
OK1CJB
10.04.2017
01652

Zapojení krystalky v tomto díle je tochu odlišné od minulé části. Pokud jste si přečetli v knížce [1] kapitolu 15 a 16, víte proč je minulé zapojení špatně. Určitě jste si také vyzkoušeli i různá zapojení krystalky a poznali vliv antény a detektoru na příjem. Další krok je připojení zesilovače ke krystalce.
Když nemáte vysokoohmová sluchátka, pomůže vám právě zesilovač. Pokud nemáte anténu, můžu směle potvrdit, že osm metrů drátu hozeného z okna na nejbližší strom je pro krystalku lepší než anténa invertované V s koaxiálním svodem.

Zesilovač s LM386
01652 schema 38601652 LM386 DPS
Pro ty, kterým elektronky nic neříkají, nebo pro ty, kteří nemají vysokoohmová sluchátka. Místo sluchátek je zapojený odpor R1. Ten zajistí vybíjení kondenzátoru C3. Bez něj by byla reprodukce velice zkreslená. Zapojení zesilovače je klasické podle katalogového listu. Navíc je jenom RC člen R3, C9, který potlačuje šum integrovaného obvodu. Napájení je odzkoušené od 4,5V (plochá baterie) až do 13,8V. Osobně doporučuji napájecí napětí kolem 9V. Při vyšším napětí je slyšet trochu šum. V reproduktoru to tolik nevadí, ale ve sluchátkách je to v tichých pasážích nepříjemné. Zesílení volíme podle potřeby propojením jumprů.
1- 20x (rozpojené)
2 - 50x (C5, R5)
2 - 200x (C5)

01652 LM386

Odkazy

 [1]  Praktická škola radiotechniky (1943)  ing Miroslav Pacák  Historický radioklub československý  
 [2]  Výpočet válcové vzduchové cívky  Petr Faltus  stránky OK1CFP